Gemeenten Eersel, Oirschot en Reusel-de Mierden

Meer plezier in afhandelen meldingen uit de leefomgeving door het gebruik van Reppido.

Gemeenten Eersel, Oirschot en Reusel-de Mierden waren in 2020 op zoek naar een nieuwe meldingenapplicatie. Na een uitgebreide zoektocht kwamen zij terecht bij Reppido om meldingen uit de openbare ruimte af te handelen. Sinds 5 januari zijn ze live en heel tevreden over de nieuwe applicatie. “Reppido past precies bij wat wij nodig hebben als gemeenten: een snelle, toegankelijke, state-of-the-art app waar onze inwoners makkelijk een melding mee kunnen doen.”

Op zoek naar een moderne meldingenapplicatie

Daphne Verstegen, projectleider en beleidsadviseur bij SSC de Kempen & Jelle van der Most, beleidsmedewerker bij gemeente Reusel-de Mierden, startten de zoektocht naar een nieuwe meldingenapplicatie in 2019. De oude meldingenapplicatie voldeed niet meer aan de doelstellingen van de gemeenten. Dit betekende dat de gemeenten verder wilden kijken naar een alternatief. Uiteindelijk kwamen de gemeenten uit bij Reppido. Verstegen: “We kenden BeheerVisie al doordat MeldDesk geïmplementeerd was bij gemeente Bergeijk. Na een demo van het systeem waren we meteen enthousiast. Reppido is een toegankelijk systeem met een modern uiterlijk. Dat paste goed bij onze wensen. We zijn daarna snel overgegaan naar de pilotfase”.

Veel betrokkenheid bij de pilot

Tijdens de pilotfase hebben de drie gemeenten een maand lang de software uitgebreid getest. Van der Most geeft aan dat er veel betrokkenheid was bij de pilot vanuit BeheerVisie. “We hebben Reppido één maand getest met de organisatie. Dit om echt gevoel te krijgen bij de applicatie en om te kijken hoe gebruiksvriendelijk de applicatie in de praktijk is. Tijdens de pilotfase hebben we veel contact gehad met Bas Blaauw, de product manager van Reppido. In totaal hebben we in twee sessies onze feedback mogen doorgeven over de applicatie, waar uiteindelijk ook echt iets mee is gedaan. Naast deze sessies is er ook veel telefonisch contact geweest met Bas. BeheerVisie was goed toegankelijk. We hebben deze betrokkenheid als heel positief ervaren!”

Unaniem gekozen voor Reppido

Na de pilotmaand kozen de gemeenten uiteindelijk unaniem om verder te gaan met Reppido. Verstegen: “Na de pilot was het duidelijk voor de gemeenten: we willen verder met Reppido. Wat ook doorslaggevend was, is dat we na de pilotmaand nog steeds de betrokkenheid voelden vanuit BeheerVisie. We hebben een lijst met wensen en behoeften vanuit de gemeenten doorgegeven en samen met Bas de prioritering bepaald. Mooi om te zien dat de punten vanuit de pilot ook op de roadmap zijn gekomen. We zijn sinds 5 januari echt live met Reppido”.

Een moderne, gebruiksvriendelijke applicatie

Verstegen vertelt dat het voor gemeenten vooral belangrijk is dat de applicatie gebruiksvriendelijk is voor inwoners én de gemeenten. “Uiteindelijk is het belangrijk dat iedereen met de applicatie kan werken. Inwoners van de gemeente moeten in één oogopslag zien hoe zij een melding kunnen maken. Iedereen moet er goed mee uit de voeten kunnen. Ook is het belangrijk dat de applicatie goed werkt op mobiele telefoons. Doordat de interface van Reppido zo natuurlijk is, merken we dat mensen de applicatie makkelijk kunnen gebruiken.”

Van der Most geeft aan dat het niet alleen voor de inwoners belangrijk is dat het werkt, maar ook voor de gebruikers binnen de gemeente. “Snel meldingen afhandelen, meldingen toewijzen aan degene die het moet oppakken en navigeren naar de plek waar de melding is: het moet ook voor de medewerkers van de gemeente in één opslag helder zijn hoe ze dat moeten aanpakken. Reppido is een snelle applicatie met een heldere interface die ervoor zorgt dat het snel duidelijk is hoe de applicatie werkt. De applicatie bevat genoeg velden, maar geen overvloed aan opties, zodat je ook niet verdrinkt in mogelijkheden. Dit past precies bij wat wij nodig hebben”.

 

Veel enthousiasme om meldingen af te handelen

Verstegen en Van der Most merken dat er nu met meer plezier wordt gewerkt bij de gemeenten om meldingen af te handelen. “Het systeem werkt een stuk sneller en intuïtiever dan het oude systeem en heeft een aantal opties die het behandelen van meldingen openbare ruimte veel prettiger maken. Denk bijvoorbeeld aan het uitwisselen van foto’s van het incident tussen inwoner en gemeente.” Van der Most vertelt ook dat er langzamerhand tussen de gemeenten anders wordt gewerkt. “We merken dat de medewerkers bij de gemeenten elkaar vaker opzoeken. Een voorbeeld is het inrichten/ doorverwijzen in geval van meldingen ten aanzien van defecte straatverlichting. In dat voorbeeld zoeken de gemeente Eersel en Reusel-De Mierden onderling contact. We bespreken dan even hoe zij bepaalde processen aanpakken en wisselen tips uit. Dit is dus ook een mooi effect van Reppido geweest; een hechtere samenwerking tussen de 3 Kempengemeenten.”.